Дані моніторингу: В жовтні в теленовинах «ДНР» стало меньше «мови ворожнечі»

Дані моніторингу: В жовтні в теленовинах «ДНР» стало меньше «мови ворожнечі»

Для моніторингу було обрано 4 регіональних телеканали. Два з них – «ДоТеБе» та «Донбасс» знаходяться на підконтрольній Україні території, два інших – «Первый республиканский» та «Юнион» – у непідконтрольному Україні Донецьку.

Під моніторинг потрапили ті вечірні випуски новин кожного зі згаданих каналів, що з’явилися на екранах протягом тижня: із 02.10.17 до 06.10.17. Протягом цього часу в ефір двох досліджуваних телеканалів «ДНР» вийшли 111 сюжетів. З них ознаки мови ворожнечі було помічено у 6 випадках (5,41%), при цьому значно частіше мова ворожнечі, зустрічалася в ефірі «Первого республиканского» – 5 із 6 випадків.

Вечірні випуски телеканалів, що знаходяться на підконтрольній Україні частині Донеччини за той самий моніторинговий період, складалися із 79 сюжетів, мови ворожнечі у них не було виявлено.

Телеканали, на загал, доволі часто піднімають питання бойових дій на Донбасі: 9,91% сюжетів телеканалів «ДНР» та 11,39% сюжетів телеканалів з підконтрольних Україні територій (абсолютна більшість з них – в ефірі телеканалу Донбасс).

На противагу цьому, в ефірі телеканалу «ДоТеБе» сюжетів щодо бойових дій майже немає. Можливо, це одна з причин, чому в аналізованих випусках новин цього каналу повністю відсутні ознаки мови ворожнечі – адже в ефірі не має інформації про найбільш конфліктну тему – війну. Саму ж ситуацію на Донбасі, яка розгортається ось уже понад три роки, на телеканалі «ДоТеБе» подають як загальнозрозумілу трагедію, що приносить страждання усім жителям Донеччини.

Якщо вести мову про територіальну прив’язку сюжетів телеканалу «ДоТеБе», то подіям у підконтрольній україській владі частині Донбасу, присвячені усі 100% сюжетів цього каналу за проаналізований період.

Більшість сюжетів телеканалу «Донбасс» теж стосуються подій на підконтрольній Україні частині Донбасу, у близько 30% сюжетів мова іде про події в інших регіонах України, ці події, на загал, подані нейтрально.

У проаналізованих випусках новин телеканалу «Донбасс» регулярно (у кожному випуску, а часто і не по одному разу за випуск) поширюється інформація про благодійницьку діяльність штабу власника телеканала Рината Ахметова.

Прикметно, що більшість сюжетів на усіх проаналізованих телеканалах стосується теми суспільство: 75,95% сюжетів на українських телеканалах та 60,36% сюжетів телеканалів «ДНР». Усі аналізовані телеканали майже не приділяють уваги економічним питанням. Українські телеканали присвятили їм близько 2,5% сюжетів, телеканали самопроголошеної «ДНР» дещо більше, однак теж тільки 8,1%.

Цікаво, що майже усі згадані телеканали не приділяють значної уваги політичним темам. В цьому плані відрізняється телеканал непідконтрольної України частини Донбасу – «Юнион» : із 16 сюжетів на політичну тематику, які сумарно вийшли за моніторинговий тиждень у ефір всіх телеканалів, 13 (81,25%) були саме сюжетами телеканалу «Юнион».

Значна частина цих політичних сюжетів стосувалася політичної ситуації чи подій в Україні. Особливість двох аналізованих каналів «ДНР», у порівнянні з каналами підконтрольної України території, у тому, що важливою складовою діяльності «республіканських» каналів є поширення негативної інформації про українську владу, армію і ситуацію в Україні загалом. 16,22% сюжетів телеканалів «ДНР» стосуються подій в Україні.

Водночас, аналізовані українські канали майже нічого не говорять про те, що відбувається у самопроголошеній «ДНР». Із 79 сюжетів українських телеканалів формально подій в ОРДЛО стосується тільки один сюжет телеканалу «Донбас», і то, мова у ньому іде про перебої у роботі українського мобільного оператора на території непідконтрольній Україні.

Обидва канали з непідконтрольної Україні частини Донбасу, приділяють увагу програмі «Воссоединение народа Донбасса», на обох каналах постійно є сюжети про жителів підконтрольної Україні частини Донецької області, які: приїжджають у Донецьк на лікування, за матеріальною допомогою, беруть участь у конкурсах, зустрічах, і навіть користуються «сучасними бібліотеками» «ДНР». Про програму «Воссоединение народа Донбасса» ідеться у понад 17% сюжетів «Первого республиканского» та у понад 15% сюжетів телеканалу «Юнион».

Особливість аналізованих сюжетів на телеканалі «Юнион» у тому, що у них частіше, ніж у сюжетах «Первого республиканского» згадують керівника «ДНР» - Олександра Захарченка, знімають сюжети про події за його участі, дають його пряму мову, тощо. Частина сюжетів двох «республіканських» каналів зроблена мов «під копірку» - однакові теми, однакові акценти, одні і ті самі спікери, а часом і синхрони. Крім телеканалу «Юнион» жоден інший аналізований телеканал не приділяє увагу міжнародним подіям. Звісно, у ефірі цього телеканалу інформація про міжнародні події теж не є першочерговою (про них іде мова у 11,3% сюжетів).

Разом із цим, лише невелика кількість сюжетів стосується і подій у Російській Федерації. Єдиний сюжет телеканалу «Первый Республиканский», який територіально стосується Росії висвітлює інформацію про виставку донецького художника, яка пройшла у Росії. Росія майже ніколи не згадується у випусках новин на телеканалах «ДНР».

Загалом, кількість прикладів мови ворожнечі, що виявляється у підводках до сюжетів, закадрових текстах, чи синхронах героїв, у ефірі телеканалів так званої «ДНР» дещо зменшилася, порівняно з попереднім моніторинговим періодом – третім тижнем липня 2017, а у ефірі українських телеканалів ознак мови ворожнечі за новий моніторинговий період, як і раніше, не було помічено; більшість інших особливостей роботи проаналізованих телеканалів, за кількома вищенаведеними виключеннями, теж лишається незмінною.

Попередній моніторинг у липні показав, що мова ворожнечі була присутня у майже 20% сюжетів вечірніх випусків новин на телеканалах, підконтрольних так званій «ДНР».

Докладніше: МОВА З ОЗНАКАМИ ВОРОЖНЕЧІ В ДРУКОВАНИХ МЕДІА ДОНБАСУ ТА НА ТБ (МОНІТОРІНГ)

Моніторінг підготувала Альона Шестопалова

0